Generande hårväxt angår väldigt många av oss, både kvinnor och män, i olika hög utsträckning.
Jag har länge letat efter den ultimata hårborttagningsmetoden, och testat många av de olika produkter som finns på marknaden. Här delar jag med mig av de olika alternativ som jag har hittat.

fredag 4 mars 2011

Eletrolys hemma - test


Nu har jag inte skrivit något i bloggen på länge, men jag har väntat på resultatet från mina behandlingar med elektrolys för hemmabruk. Jag beställde Clean + Easy Deluxe Home Electrolysis och extra nålar (stylet tips) från body4real.co.uk och paketet kom fram på bara några dagar. Den totala kostnaden var cirka 400 kronor. Nu har jag testat maskinen några gånger i veckan under ungefär en månad, och det verkar som att det kan fungera!

Det tar lång tid att lära sig hantera apparaten, man måste se till att man desinficerar nålarna och området som ska behandlas, och man ska även ha en kopp eller skål med saltvatten tillgängligt som man ska fukta fingrarna som håller apparaten i. Nålen ska föras ner i hårroten, och när nålspetsen träffar rätt känner man en svag ström, ibland kan det göra mer eller mindre ont. I början hade jag inte tillräckligt stark strömstyrka och nålarna blev böjda hela tiden (som tur var hade jag beställt flera reservnålar). Man måste ha ett enormt tålamod för att lära sig tekniken, och väldigt mycket tid.

Apparaten är batteridriven och har en supertunn nål som sitter på en fjäder, så att man inte ska kunna sticka hål på huden. I instruktionerna står det att varje hårstrå endast ska behandlas i högst 15 sekunder max två gånger vid varje tillfälle, men för att behandlingen ska bita på en del av mina hårstrån krävs flera minuter på högsta stömstyrkan! Man måste vara beredd att spendera mellan 20 och 30 minuter på ett enda hårstrå i början, men allt eftersom man lär sig behärka tekniken så går det snabbare. När ett hårstrå är behandlat plockar man ut det med pincett, och om håret följer med utan motstånd så har behandlingen lyckats. Efteråt så blir huden ofta röd och irriterad, det kan se ut som att man har fått några myggbett. En del hår växer tillbaka, håret man behandlar måste befinna sig i rätt växtcykel för att det ska vara permanent.

Observera att strömstyrkan och tiden som krävs för mig kanske inte gäller för dig. Maskinens strömstyrka går från 1 till 10, och jag tror att de flesta använder mellan 3 och 4. Ju längre man behandlar samma hår desto större risk för ärrbildning och andra otrevliga skador.

Mina behandlingar fortsätter, det kommer att ta väldigt lång tid att bli hårfri, men det tycker jag att det kan vara värt. Jag rekommenderar verkligen den här maskinen, men inte till alla. Det är nog smidigare, enklare och snabbare att få det gjort på salong. Har man ont om pengar och en enorm vilja att bli av med hår, plus en väldig massa tid och diciplin, så är det ett prisvärt alternativ till proffessionell elektrolys.

2 kommentarer:

  1. Hej! Skulle vilja komma i kontakt med dig men hittar ingen kontaktinfo.

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia!

    Du kan kontakta mig på alltomharborttagning@hotmail.se

    Mvh

    Sanna

    SvaraRadera